27 januari 2012

Een brug te ver

Door Pieter


Sinds een paar maanden kent Wamena haar eigen 'Vlaketunnel-incident'. De brug tussen Wamena en de plaats waar de hogeschool van onze organisatie staat is begin december ingezakt. De brug bestaat uit twee delen, en daar waar het wegdek in de Vlaketunnel omhoog kwam, gingen hier beide delen omgekeerd evenredig naar beneden. Een omleiding zoals in Zeeland is lastig, want er is eigenlijk geen alternatief. Alleen een hangbrug van touw een paar kilometer verderop. Maar daar kan je alleen lopend met je fiets overheen.

Nu is een ingezakte brug natuurlijk nog steeds een brug, ook al stijgt na een paar flinke regenbuien het waterpeil in de rivier behoorlijk en kan het wegdek onderlopen. De eerste dag was iedereen nog onder de indruk: alleen voetgangers waagden de tocht naar beneden en daarna weer omhoog. De tweede dag gingen fietsers en motorrijders ook weer. Niet erg moeilijk natuurlijk: eerst flink vaart maken en voor je het weet ben je alweer bijna boven. In de dagen daarna waagden ook de gewone auto's een geslaagde poging en daarna ook taxibusjes en dergelijke. Toen bleek dat dat allemaal goed ging, was er natuurlijk geen reden meer om te denken dat een volgeladen truck met grind of zand er ook niet over zou kunnen. En dat klopte. Wel lijkt de brug af en toe een stukje verder te zakken, maar men is nu druk in de weer met het aan elkaar lassen van de twee brugdelen. Je vraagt je eigenlijk af of dat nu nog wel zo nodig is. Wel lastig voor de school trouwens, want er waren een tijd lang een aantal doemdenkers die verwachten dat de brug op een dag onder hun voeten zou wegzakken. Die mensen kwamen dus tijdelijk niet meer op school (of in de stad). Een deel van de werkzaamheden op school is dus maar verhuisd naar de stad, want dat is wel het meest praktische.

Rond de jaarwisseling is het echter gaan regenen. En niet zo’n beetje ook. Met als gevolg dat het waterpeil van de rivier fors is gestegen. Op 9 januari fietste ik ’s ochtends naar school. Bij de brug aangekomen bleek het wegdek al onder water te staan, dus ik de fiets op de hogerliggende rand van de brug gehesen en naar de overkant gewandeld. Resultaat: twee natte voeten. Maar daarmee was het nog niet afgelopen. ’s Middags bleek het water al zo hoog te staan dat terug met de fiets lastig werd. Dus de fiets op school gestald en met de auto terug. Op de brug stond ongeveer 30 centimeter water. En de dagen daarna is het water alleen maar verder gestegen. Op het moment staat de brug in het midden ruim anderhalve meter onder water.


Op dit moment is de situatie rond de brug een spektakelstuk van de eerste orde. Doorgezakte brug of niet, mensen willen toch gewoon naar de overkant. In het begin ging dat nog met een stevige auto, waarbij in sommige gevallen de motor het in het midden van de rivier begaf. Toen het water zo hoog kwam dat het bijna door het raampje in het portier naar binnenkwam, heeft onze chauffeur zijn pogingen daarom maar gestaakt. Motors en brommers gingen nog veel langer naar de overkant, maar dat was niet zo goed voor hun mechaniek: aan weerszijden van de brug stonden hele kluiten brommerrijders te proberen hun motor weer op gang te krijgen. Heel boeiend om te zien. De voetgangers hebben het tot nog toe het langst vol gehouden. Langs de reling van de brug is van planken en staalplaten een provisorische, niet duurzame brug in elkaar geflanst. Onderstussen al de vierde. Wat niet wil zeggen dat je droog aan de overkant komt, want deze brug is te kort en op sommige plaatsen stroomt het water er alweer overheen. Toen ik gisteren overstak, kwam het water tot m’n middel. Het water van de rivier stroomt hard, dus het valt niet mee om overeind te blijven. Het is echter ongelofelijk wat er allemaal wordt meegesjouwd. Grote dozen, draagnetten vol met ubi’s, varkens, autobanden, jerrycans benzine, je kan het zo gek niet bedenken. Aan weerszijden van de rivier wemelt het van de mensen. Regelmatig wordt er boos geschreeuwd of krijgt iemand een mep wanneer iemand probeert voor te dringen. De wachttijd voor de brug loopt soms op tot meer dan een half uur. Tientallen straatjongens doen hun uiterste best om hun logistieke diensten te slijten. Ze pakken alles aan, als je maar betaalt. Dus zo kwam m’n fiets uiteindelijk ook weer aan de goede kant van de brug terecht. En zo blijkt de doorgezakte brug toch nog ergens goed voor. Want terwijl wij als westerlingen ons er over verbazen dat de brug altijd slecht is onderhouden en dat men pas in actie komt als het misgaat, creëert de brug nu tenminste nog een hoop werkgelegenheid. En dat kost nog niks ook. Geniet van de foto's.

5 opmerkingen:

Pv/d W zei

Een mooi verhaal Pieter , maar misschien moet je voorde fam. hier in het binnenland even uit leggen wat het vlaketunnel-incident was

gr. Pv/dW

PJJI zei

Dan googelen ze maar even

MavdW zei

Tjonge, wat een toestanden! Om een vergelijking te maken: ik zie half Zeeland al over geïmproviseerde bruggetjes naar de overkant van het kanaal worstelen! Bij jullie misschien een impuls voor de plaatselijk economie, maar hier zou het er een ramp voor zijn.
Trouwens, als ik jullie over zo'n soort touwbrug zie lopen, krijg ik zelfs hier een slap gevoel in m'n benen! Kijk maar uit!

groetjes, mama

Suus zei

ha Jac, nou heb genoten van de pictures! Mooi hoe ze er met z'n allen toch uitkomen en er het beste van maken. Geweldig! Een heel sociaal gebeuren. Zulke omstandigheden zorgen voor een diepere band onderling natuurlijk. In Engeland praten ze alleen met vreemden op straat als het sneeuwt :-) (vergelijkbare natuurramp met dit, voor een Brit)beetje te zwart wit natuurlijk maar je hebt het idee. Heej, was leuk je even te spreken van de week! Denk aan je/ jullie! X Suus X

Jens zei

Haha..geweldig gewoon!